søndag 4. juni 2023

Frikort

Jeg er etter hvert blitt godt kjent på mitt lokale apotek.

Sist jeg var der, kunne farmasøyten fortelle meg at «nå har du frikort».
Det betyr at jeg resten av året ikke betaler egenandeler når jeg kjøper de reseptbelagte medisinene jeg bruker, eller er til legekontroll.
Kan «frikortet» være et poeng i en andakt?
For å få frikort fra helsevesenet, krever at det faktisk er blitt betalt inn en del egenandeler.
Når det gjelder frikortet i kristen forstand, er det bare én egenandel som gjelder, og den er det ikke jeg som har betalt.
Det gjorde Jesus en gang for alle, og for oss alle, da han led og døde på korset, og da han sto opp igjen fra de døde.
Kanskje er det bare én «hake»: For å få frikort fra helsevesenet, må jeg være registrert som bosatt i Norge.
For å kunne påberope meg det himmelske frikortet, må jeg være registrert som borger av Guds rike; født på ny ved troen på Jesus Kristus.

Publisert som «Dagens andakt» på www.kpk.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar