tirsdag 11. juli 2023

Svak eller skrøpelig?


Apostelen slet med en utfordring; han kalte den «en torn i kroppen».

Etter å ha bedt Gud flere ganger om å fjerne denne, fikk han et svar: «Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet» (2. Kor 12,9).
I den bibelutgaven jeg vokste opp med, brukes ikke «svakhet», men «skrøpelighet».
Det er snart 35 år siden jeg sluttet å bruke den bibelutgaven til daglig, men fremdeles kan uttrykk fra den gamle utgaven melde seg.
Er det noen forskjell på de to ordene?
Rent språklig er det forskjell.
«Svakhet» er noe annet enn «skrøpelighet».
Å være skrøpelig er mer utfordrende enn å være svak.
I de bibeloversettelsene på andre språk som jeg har i hylla, er «svakhet» det ordet som brukes i de fleste av dem.
Unntaket er en dansk oversettelse som bruker ordet «avmakt».
Og kanskje «avmakt» er det som gir den beste tolkningen av apostelens erfaring?
Guds kraft fullendes i vår avmakt.
Det kan jeg tro på!

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar