onsdag 5. juli 2023

Sjakk matt

For mer enn 50 år siden lærte jeg meg de mest grunnleggende reglene i det som visstnok er verdens mest populære brettspill: Sjakk.

God ble jeg aldri, og da jeg lærte mine sønner de samme reglene, tok det ikke lang tid før de vant over meg.
Sjakk handler kort fortalt om én ting: Å bevare kongen.
Satt på spissen kan det sies: Har du tapt alle de andre brikkene, men klart å bevare kongen, er du fortsatt med i spillet.
Og omvendt: Har du alle de andre brikkene i behold, men mister kongen, da er spillet tapt.
Selv om ingen av situasjonene er særlig sannsynlige på et sjakkbrett, kan to bibelvers likevel illustrere dem: «Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det» (Ordsp 4, 23) og «Hva gagner det et menneske om det vinner hele verden, men taper sin sjel?» (Mark 8,36).
Det viktigste i sjakk er at man ikke taper kongen.
I livet handler det om å bevare troen.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar