mandag 1. januar 2024

Nyttårsdag eller Jesu navnedag

«Da åtte dager var gått og han skulle omskjæres, fikk han navnet Jesus, det som engelen hadde gitt ham før han ble unnfanget i mors liv» (Luk 2, 21).

Navnet Jesus.
Det er skrevet mange sanger om dette navnet.
Frelsesoffiseren Bernhard Fjærestrand skrev «Hans navn skal kalles Jesus»; David Welander skrev «Navnet Jesus blekner aldri».
Vi har omkved som «Å, jeg kjenner et navn, det er Jesus» og «Navnet over alle navn er Jesus» - bare for å nevne noen.
Et navn er ofte en nøkkel til mange ting.
Det kan være nøkkelen til kunnskap, det kan være det som gir fullmakt til å åpne dører.
Når Jesus møtte mennesker og helbredet dem eller tilsa dem syndenes forlatelse, var dette en reaksjon som kom gang på gang: Hvilken myndighet har han til å si dette? I hvilket navn er det han taler og handler?
Et navn er ofte et kvalitetsstempel eller en merkevare.
Jeg hørte nylig om en godt voksen misjonskvinne som var glad i å lese, men ville at bøkene skulle oppmuntre og velsigne henne.
Når hun ble spurt hva hun ønsket seg til jul eller fødselsdag, svarte hun gjerne: – En god bok fra Lunde Forlag.
At en bok var gitt ut på dette kristne forlaget, var et kvalitetsmerke i seg selv, mente hun.
I markedsføringsarbeidet snakker man gjerne om å «bygge en merkevare».
Det kan være et klesmerke, et bilmerke eller et forlagsnavn. Navnet i seg selv borger for god kvalitet.
Noen ganger kan merkevaren være et navn som andre setter. I Bibelen kan vi lese: «Det var i Antiokia disiplene for første gang ble kalt ‘kristne’» (Apg 11, 25). Betegnelsen er avledet av «Kristus», han som disiplene forkynte om.
Mange har stor respekt for dette merkevarenavnet – de vet ikke om de tør bruke det om seg selv.
Men tror du på Kristus, er du en kristen.
Da kan du bruke merkevarenavnet om deg selv.
Å være kristen er å tro på Kristus.

Publisert i andaktsboka «Hver morgen ny».

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar