onsdag 30. august 2023

Skygge

De fleste er glade i sol, men noen ganger kan det bli i meste laget.

Jeg hører til dem som gjerne trekker inn i skyggen når sola står for høyt og sender ut for mye varme.
Jeg trøster meg med at jeg da er i pakt med store deler av skaperverket.
Mange dyr trekker inn i skyggen når sola er på det varmeste.

Du får mange treff dersom du søker på «skygge» i nettbibelen.
Mest kjent er kanskje Salme 121,5: «Herren er din vokter, Herren er din skygge ved din høyre hånd», men vi kjenner oss også igjen i bønner som «skjul meg i skyggen av dine vinger» (Salme 17,8) og «I skyggen av dine vinger søker jeg ly til faren er over». (Salme 57,2).
Profeten Jesaja beskriver Guds omsorg og vern som «et ly mot styrtregn, en skygge mot heten» (Jes 25,4).
Både sol og regn hører med til de verktøy Gud bruker i naturen.
Det er derfor vi ber om «godt og lagelig vær» i kirkebønnen.
Det gjelder i livet vårt også.

Publisert som «Dagens andakt» i KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar