fredag 14. oktober 2022

Skygge og ly

Her jeg bor hadde vi mange fine soldager i sommer.

Enten man satt i sin egen hage eller ved elva kunne man sette seg ned, kanskje med en god bok, og nyte sola.
Men det kunne bli litt mye sol iblant.
Da søkte i hvert fall jeg inn i skyggen.
Da kjente jeg meg igjen i salmistens ord: «I skyggen av dine vinger søker menneskebarna ly» (Salme 36, 8).
En god kombinasjon av sol og skygge er en forutsetning for den optimale sommerdagsopplevelse.
Har en vært solbrent vet man det.
Det er ikke bare ubehagelig, det kan være direkte farlig.
Slike erfaringer kan også overføres til kristenlivet.
Man søker ly mot uvær og kulde, men også mot overoppheting.
Salmisten David visste dette.
I sin mest kjente salme skriver han at Herren «lar meg ligge i grønne enger, han leder meg til vann der jeg finner hvile» (23, 2).
Den hvilen finner man gjerne lettere i skyggen av Herrens vinger enn midt i solsteiken!

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar