torsdag 13. februar 2020

Veibredde


I området der jeg bor, er det åpnet en ny firefelts motorvei.

Det er stor overgang fra den gamle med bare ett felt i hver retning.
Etter mer enn 40 år som bilfører har man ferdet langs både gode og dårlige veier, smale og brede.
Forleden måtte jeg bruke «gamleveien» for å komme dit jeg skulle.
Kontrasten til den nye veien er stor.

Var dette virkelig hovedveien til Sørlandet for mindre enn et år siden?
Men viktigere enn bredden, er det at det var denne veien som gikk dit jeg skulle.
Og det er jo hensikten med en vei: At den fører til målet.

Uttrykk som «den smale vei» og «den brede vei» er godt kjent fra Bibelen.
Ifølge Jesus selv er det den smale veien som fører til ham.
Den brede fører til helt andre steder.
Les bare selv i Matteus 7.
Men uansett hvor smal den anbefalte veien er: Den er «bred nok for to, bred nok for Jesus og meg», som det heter i en av de visene Lapp-Lisa sang.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar