onsdag 26. februar 2020

Hvor legger du trykket?


Det er flere måter å lese en tekst på.

Innholdet i den kan ofte variere, avhengig av hvor du legger trykket når du leser.
Den første linjen i Salme 23 er en slik tekst: «Herren er min hyrde».
Les setningen fire ganger og legg trykket på et nytt ord hver gang, og du får fire ulike budskap.

Herren er min hyrde; det er ingen andre enn ham som tar på seg dette ansvaret.

Herren er min hyrde; det er ingen diskusjon om det.
Tenk hva du vil, men faktum står likevel fast.

Herren er min hyrde; han kjenner hver enkelt av oss personlig, ved navn, ikke bare som en gruppe.

Herren er min hyrde; ikke bare en venn eller en støttespiller, men en hyrde som tar ansvar like til det å dø for sine får.

Var det denne salmen Jesus hadde i tankene da han sa om seg selv: «Jeg er den gode hyrde. Jeg kjenner mine og mine kjenner meg» (Joh 10,14, overs. 1978/85)?
Prøv å flytte på trykket også når du leser dette.

Publisert som «Dagens andakt» på

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar