fredag 16. februar 2024

Så godt å se deg!


Tilbake på 1970-tallet sang vi ofte «Hevenu shalom aleichem» når kristne ungdommer møttes.

Første linje, som er basert på en tradisjonell, hebraisk hilsen, var de eneste hebraiske ordene de fleste av oss kunne, men de ga en følelse av fellesskap og tilhørighet likevel.
Hebraisk er ikke det eneste språket der en velsignelse er en vanlig måte å hilse hverandre på. Det islandske «kommtu sæll» er uttrykk for det samme.
I sin opprinnelige versjon er de tre ordene i tittelen hele teksten i denne sangen. På norsk har man laget flere «vers», som «det er Guds fred jeg vil gi deg» og «jeg blir så glad når jeg ser deg».
Sangen og tonen dukket opp nylig da en sa til meg idet vi møttes: «Så godt å se deg!»
Det var kanskje ingen spesiell foranledning til at det skulle være godt å møte meg der og da, men det ble sagt med varme, og det var lett å svare: «Så godt å se deg også».
Det er godt å se hverandre.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar