lørdag 2. september 2023

Umoderne?

For mer enn 60 år siden gjorde jeg mine første tastetrykk på en skrivemaskin; en litt stor Olympus som faren min hadde skaffet seg.

Senere fikk jeg mine egne skrivemaskiner, før jeg måtte lære meg å bruke «data» – det siste var nesten som å tukle med skaperverket.
I dag er både skrivemaskiner og gamle pc-er for kuriositeter å regne.
Teknologien har endret seg.
Verdenslitteraturens mest kjente forfattere skrev verken på maskin eller pc, de skrev for hånd.
For Ibsen, Bjørnsson og Wergeland ville selv kulepenn vært regnet som hypermoderne.
I kristen sammenheng blir det iblant sagt og tenkt at Guds ord aldri forandrer seg.
Rent språklig gjør det jo det.
I gamle utgaver av Bibelen finner vi formuleringer som alle i dag vil si er «umoderne» og kanskje uforståelige også.
Men Guds ord er likevel det samme i den forstand at frelsesverket er det samme og Guds nåde er den samme.
Det blir ikke umoderne.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar