fredag 26. august 2022

«Veien til førerkortet»


Det ligger liksom litt i meg at når jeg går inn i en bokhandel der jeg ikke er kjent fra før, vil jeg alltid sjekke hva som finnes av kristen litteratur i den butikken.

Så også med den jeg var innom i sommer.
Hylla med den typen bøker var liten og bortgjemt, og det som var i den var stort sett bibler, noen andaktsbøker og noen salmebøker.
Men en av bøkene stakk seg ut: Det var et eksemplar av klassikeren «Veien til førerkortet».
Som en med litt sans for livets ofte ufrivillige ironi tenkte jeg at hylla med livssynslitteratur var kanskje ikke den mest ueffene plassering for en slik bok?
Det brukes mange metaforer om reise, veivalg og framkomstmidler i den kristne forkynnelsen og sangskatten.
Jesus selv gjorde det når han snakket om den smale contra den brede vei.
I Ordspråkene finner vi den samme tanken: «Lær den unge veien han skal gå, så forlater han den ikke når han blir gammel» (22, 6).

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar