fredag 22. juli 2022

Gyldig pass?

«Er passet i orden, da reise du kan» heter det i en gammel bedehussang.

Bildet er gjenkjennelig for mange av oss. I disse «post-corona»-tider har det dessuten fått sin helt konkrete betydning.
Mange som hadde tenkt at nå skulle man endelig kunne reise utenlands igjen oppdaget at man ikke hadde gyldig pass.
Det var utløpt.

«Passet» som det synges om i den kristne visa har ikke noen utløpsdato, slik at det må fornyes gjennom personlig oppmøte hos politiet, slik jeg måtte nå i sommer.
Som norsk borger er det staten Norge som utsteder pass til meg.
Om det himmelske passet heter det i sangen:
«Om jorden forgår og alt slettes ut,
så gjelder det passet jeg fikk av min Gud»
.
Og i det siste verset:
«Og når jeg så kommer til grensen en gang,
mitt pass vil jeg glad vise fram.
For da skal det pass som jeg her fikk en gang
gi adgang til himmelens land».


Gyldig pass er et troverdig adgangstegn!

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar