onsdag 20. juli 2022

Dalen eller fjellet?

Tracy Dartt (1944 – 2022) skrev og framførte mange gospelsanger.

Den mest kjente er den han laget i 1973 og som blant andre Lynda Randle har sunget inn: «God on the Mountain».
I nordisk sammenheng er Emilia Lindberg (bildet) sin versjon kjent og avholdt. Budskapet er: Den Gud som er på fjellet er også Gud i dalen.

Det finnes mange bibelske fjell-fortellinger: Bergprekenen, Horeb, Karmel, Tabor er noen av disse.
Den mest kjente er fra Matt 17, 1-8, om da tre av disiplene fikk se Jesu herlighet. I vers 9 leser vi at «På veien ned fra fjellet» ga Jesus de tre et påbud.
For mange år siden skrev jeg en liten tekst om akkurat dette; det var lenge før jeg hadde hørt «God on the Moutain» første gang:
«Jeg vil være her, på fjellet med deg,»
sa jeg til Jesus den dagen.
«Jeg har en bedre idé», sa Jesus.
«Jeg blir heller med deg ned i dalen igjen


Fjell eller dal – det viktigste er at Jesus er med!

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar