onsdag 26. august 2020

En krykke?


Et gammelt problem blusset opp igjen i sommer og gjorde at jeg måtte få låne en krykke.

Med den kan jeg komme meg framover, om enn ikke like raskt og elegant som til vanlig.
I tidligere tider har det å bruke spaserstokk vært sett på som litt av et statussymbol.
Det har også vært et herskesymbol.
I kvinnekampens barndom begynte enkelte av kampens pionérer å gå med spaserstokk for å markere en utfordring til den tradisjonelle mannsrollen.
Men nå for tiden er det først og fremst et hjelpemiddel, enten vi snakker om stokk eller krykke.
For mange er det å ha en religiøs tro viktig med tanke på livsvandringen.
En slik tro gir trygghet.
Andre ser på det som et tegn på svakhet.
Men å erkjenne at man trenger en støtte er like mye en ressurs som et uttrykk for svakhet.
Derfor kan David si til Herren: «For du er med meg. Din kjepp og din stav, de trøster meg» (Salme 23, 4). Det samme kan vi si.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar