torsdag 12. desember 2019

«Mer enn nok»

Jeg skulle sende noe i posten og satte på frimerker.

For å være sikker, brukte jeg ett frimerke mer enn jeg først hadde tenkt.
– Er det nok porto på denne, spurte jeg da jeg leverte den i skranken.
Hun veide den. – Det er mer enn nok, sa hun.
– Heller det enn nesten nok, svarte jeg.
«Mer enn nok» er et uttrykk vi bruker for å vise at det er litt å gå på i en situasjon; mer enn nok mat; mer enn nok plass.

I kristen sammenheng snakker vi om «liv i overflod», slik vi kan forstå Jesu ord i Joh. 10,10: «Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod».
Ikke bare «nesten nok», men «mer enn nok».
Da Israels folk levde av manna i ørkenen, skulle de bare ta med seg så mye manna at det rakk for én dag.
Men da de var kommet inn i landet Gud hadde lovet dem, kunne de leve av det de kunne dyrke der.
«Fra den dagen ble det slutt på mannaen» (Josva 5,12).
Da hadde de ikke bare nok, men mer enn nok.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar