søndag 8. desember 2019

«Bevar ditt hjerte»


Vi tenker på hjertet som et senter for både tanker og følelser.

Rent medisinsk stemmer ikke det. Hjertet er en knyttnevestor muskel som sitter midt i brystkassa vår, om enn litt til venstre, som har til oppgave å frakte blodet vårt rundt i resten av kroppen.
Men samtidig er hjertet en viktig del av det hele.
Bibelen tar dette på alvor.
Derfor heter det: «Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det» (Ordspr. 4,23).

Og hos profeten Esekiel: «Jeg gir dere et nytt hjerte, og en ny ånd gir jeg inni dere. Jeg tar steinhjertet ut av kroppen deres og gir dere et kjøtthjerte i stedet» (36,26).
Å bli en kristen blir iblant beskrevet som å slippe Jesus inn i hjertet.
En liten gutt var blitt hjerteoperert.
Da han møtte legen som hadde gjort operasjonen, ville han vite om legen hadde sett Jesus der.
Og legen skal ha sett på gutten og svart: – Ja, gutten min. Det gjorde jeg!

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar