onsdag 4. desember 2019

Gjeldfri



Stemmen i den andre enden hadde denne profesjonelle, glade klangen som kjennetegner telefonselgere.

Det hun kunne tilby meg, var et lån med mye lavere rente enn jeg alt hadde; det var hun helt sikker på.
– Men jeg har ikke noe lån, kunne jeg svare. – Jeg er gjeldfri!
Jeg er usikker på om hun trodde på det jeg sa, men sant er det uansett.
Å være gjeldfri gir en god følelse, nesten like god som det å vite at man som kristen også er gjeldfri i åndelig forstand.
Teksten til en av de mange sangene Johnny Cash gjerne (bildet) framførte, handler om «The Old Account» - den gamle regningen.
Gjelden vokste og vokste, men en dag fikk han gjort opp regningen.
Det skjedde på kne.
Motivet brukes også i mange andre sangtekster om at gjelden er slettet og skylden betalt.
Paulus sier det slik: «Ha ingen skyld til noen, annet enn det å elske hverandre» (Rom 13, 8).
Den gjelden er god å ha!
Den må gjerne vokse!

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar