onsdag 30. oktober 2019

«Som din sønn»


Som ny speidergutt (det het så) på 1960-tallet måtte jeg lære speiderbønnen.

Der heter det «…la meg ferdes som din sønn».
Som speidergutt på 10 år var det lett å tolke den bønnen bokstavelig: Det handlet om å være slik at man oppførte seg som en god sønn.
Så oppdaget jeg at speiderjentene ba den samme bønnen.
Da forsto jeg at det ikke var den enkelte speider som var i fokus for denne bønnen, men det var Jesus.
Han som er Guds sønn.
Det er han som skal være vårt ideal.
Det å bli lik Jesus eller å ligne Jesus er noe man finner i mange sangtekster.
Apostelen Johannes skriver det samme: «Den som sier: «Jeg er i ham», må leve slik Jesus levde» (1 Joh 2,6).
Vi rygger litt bakover i møtet med et så sterkt krav.
Men i det samme brevet leser vi: «Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett» (1, 9).
Da balanserer det.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar