lørdag 11. mars 2023

«Tyven i lyset»

Et eller annet sted under livsvandringen har jeg plukket opp uttrykket «tyven i lyset».

Det var i hvert fall tidligere betegnelsen på en veke i et stearinlys som var blitt så lang at den i stedet for å løfte flammen, dempet den.
Hver gang jeg gjør en veke litt kortere, tenker jeg på det uttrykket.
«Tyven i lyset» er det som stjeler lys fra lyset, kan man godt si.
En ung mann ble spurt av presten hvorfor han ikke ville være en kristen.
- Fordi broren min er det, lød det skarpe og harde svaret.
Det var en bitter konflikt mellom de to brødrene, og han som var kristen var blitt en slags «tyv i lyset» som skygget for Frelseren.
Noen ganger kan det blir mer fokus på budbringeren enn på budskapet; mer på forkynneren eller organisasjonen enn på Jesus.
Døperen Johannes sa det slik, etter å ha pekt på Jesus: - Han skal vokse, jeg skal avta (Joh 3, 30).
Han ønsket ikke å være noen tyv i lyset.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar