onsdag 8. mars 2023

Dype lommer

Forleden fant jeg fram ei bukse jeg ikke bruker så ofte.

Da jeg hadde tatt den på meg, slo det meg at den buksa hadde så dype lommer; mye dypere enn de buksene jeg vanligvis bruker, enten det er til hverdags eller til pent.
Mange har blitt overrasket over hvor mye rart det kan bli plass til en guttelomme. Men i dagligtalen er det ikke positivt å si om noen at de har «dype lommer».
Da er det gjerne et uttrykk for uærlighet.
Det eneste treffet i nettbibelen på ordet «lommer» handler om nettopp det – se Ordspråksboka 17, 23.
Da er bildet brukt mer koselig i Erik Byes vise om Vårherres klinkekule (bildet) – «For i Vårherres lommer er det plass», synger han.
Der er det plass til hele skaperverket, om vi skal tro visa.
Da er det også plass til hver enkelt av oss.
Det finnes dyr for hvem mors lomme det tryggeste stedet de kjenner.
I det perspektivet kan vi være glad for at Gud har dype lommer.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar