onsdag 30. november 2022

«Skalkefest»

Da jeg var ung hendte det at man ble innbudt til «skalkefest».

Det kunne være etter et konfirmasjonsselskap eller noe liknende, og så kunne/skulle de innbudte ta for seg av restene – skalkene.
Nå om dagen innbyr jeg regelmessig småfuglene i mitt nærområde til «skalkefest».
I forståelse med den lokale kjøpmann tar jeg med meg skalker og annet som blir igjen i butikkens brødskjæremaskin.
Det kan være mye og fuglene lar brødrestene gå unna.
I evangeliene leser vi to ganger om at Jesus mettet store folkemengder med forholdsvis små mengder mat.
Det dreide seg om tusenvis begge gangene.
Etter at folket hadde gått, gikk disiplene rundt og samlet opp restene.
Det var i mengder.
Hva kan vi så lære av «Jesu skalkefester»?
På det jordnære planet kan vi lære noe om at vi ikke skal sløse med maten.
På det åndelige planet kan vi lære noe om Guds rikdom og hans vedvarende vilje til å velsigne.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar