fredag 26. november 2021

Gode tanker

Det finnes mange ord for det å være glad i et annet menneske.

Både på norsk og andre språk kan dette uttrykkes på forskjellige måter: «love», «amour», «liebe», men også andre ord på hvert av disse språkene.
Da jeg bodde på Island lærte jeg et uttrykk som jeg liker godt, og som handler om det å være glad i noen.
Det er å «tykja vænt um» vedkommende; tenke pent om eller ha gode tanker (vakre tanker?) om et annet menneske.
Det er et uttrykk med mye poesi i seg, men det er mer enn bare poesi.
Allerede hos profeten Jeremia leser vi om de gode tankene Gud har for oss og om oss. «For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, (…) fredstanker og ikke ulykkestanker» (29, 11).
De tradisjonelle uttrykkene for kjærlighet kan noen ganger bli litt utslitt, det går liksom inflasjon i dem.
Da er det godt når vi oppdager eller finner ord som sier det samme.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar