fredag 26. november 2021

Å lære å leve

Det er sjelden at en setning fra en skolestil går inn i verdenslitteraturen. Men det skjedde da en åtte år gammel svensk jente skrev: «Vi går på skolen for å lære å lese, skrive og regne. Men hvem skal lære oss å leve?»

Jenta het Barbro Karlén og knapt fire år senere ga hun ut sin første bok.
Det var en diktsamling som het «Männsikan på jorden». Senere kom det flere bøker.
Setningen fra skolestilen har fulgt meg siden jeg leste den første gang.
Kanskje fordi den var formulert av en jente på min egen alder?
Hun stilte spørsmål jeg kunne kjenne meg igjen i, bare spørsmålet var formulert først.

Kunsten å leve blir man aldri utlært i, verken teoretisk eller praktisk.
Noen bruker uttrykket «livets harde skole» for å beskrive dette.
Paulus sa det på en annen måte: «For meg er livet Kristus» (Fil 1,21).
Åge Samuelsen sang det slik: «Jesus er livet for meg».
Jesus er en god lærer i livet.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar