torsdag 5. september 2019

«Han du elsker»


Jeg hadde holdt en kort andakt på et sykehus.

Etterpå kom en kvinne, en pårørende, bort og spurte om jeg kunne gjenta bibelverset jeg hadde lest.
Det var fra fortellingen om Lasarus i Betania, og meldingen Jesus fikk: «Herre, se, han som du elsker, er blitt syk» (Joh 11,3; overs. 1930).
Jeg gjentok bibelverset for henne.

Så ville hun vite hvor det sto.
Jeg sa det også, og hun noterte det ned.
Så gikk hun.

Til sin syke mann?
En syk venn eller slektning?


Det er lett å tenke at man er glemt av Gud, eller kanskje til og med forlatt av ham, dersom man rammes av sykdom.

Slik er det ikke. Marta og Maria, søstrene til Lasarus, gjorde det kristne fremdeles kan gjøre – og gjør! – når slikt skjer.
De sendte bud til Jesus, og det var den fortellingen som ga inspirasjon til sangen «Send bud på ham».
Jesus trenger ikke å bli minnet om at han elsker oss, men vi kan trenge å bli minnet om at han gjør det.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar