fredag 29. mars 2019

Du har en venn

Man er vel aldri blitt helt enige om det er en gospelsang eller ikke, men uansett er det en av de mest populære sangene fra 1970-tallet: «You got a friend».

I omkvedet heter det, oversatt til norsk:
«Du roper bare navnet mitt
og jeg vet at uansett hvor jeg er
skal jeg komme løpende – du har en venn».


Teksten er liksom så altomfattende at det er vanskelig å se for seg at en venn eller kjæreste skal klare å oppfylle et slikt løfte.
Det er bare én som kan, tenker vi.
Både i forkynnelsen og sjelesorgen er det et viktig poeng at Gud ikke er langt unna.
Man kan kanskje snakke om «en bønnelengdes avstand».
Salmisten Asaf sang: «Kall på meg på nødens dag, så vil jeg utfri deg» (Salme 50, 15). Og profeten Jesaia sa det slik: «Før de roper, skal jeg svare, mens de ennå taler, vil jeg høre» (65, 24).
Det er bare å rope Herrens navn.
Da lytter han.
Da handler han.
For han er din venn!

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Carol King (bildet) skrev «You got a friend» i 1971. Den er senere blitt spilt inn av en lang rekke artister, blant dem Dusty Springfield og Aretha Franklin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar