lørdag 6. mai 2023

«Som ny»

Jeg liker å tenke på den bilen jeg bruker til daglig som «den nye» bilen min. Forleden innså jeg at jeg faktisk har kjørt med den i fem-seks år.

Denne teksten skriver jeg på «den nye» pc-en min; den er blitt noen år, den også.

«Nytt» er nok et relativt begrep.
I annonsespaltene kan man iblant lese om både biler, pc-er og annet som er brukt, men likevel markedsføres med at den er «som ny».

Også i forkynnelsen brukes dette «som ny» for å beskrive en erfaring, en opplevelse eller resultatet av slike.
Paulus skriver om den som er blitt frelst at «alt er blitt nytt».
Det er et herlig vitnesbyrd, men bør ikke tolkes helt bokstavelig.
En som blir omvendt i voksen alder er fremdeles et voksent menneske.
De erfaringene man har gjort, både på godt og vondt, er fremdeles en del av livshistorien.
Og likevel har Paulus sine ord i behold.
Den skyld som du bar på da du kom til Jesus er der ikke lenger.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar