mandag 20. juni 2022

Ikke la deg distrahere!

Mange har nok opplevd at det er lett å bli distrahert når man skal sette seg ned for å lese i Bibelen og be.

En venn av meg fortalte at han hadde noen faste prosedyrer i forkant av dette.
En av dem var at han gikk på toalettet.
-Når jeg setter meg ned og merker at jeg skal gå på toalettet først, sier jeg bare til djevelen: Jeg har vært på do, fortalte han.

Det er alltid lurt å forberede seg til oppgaver man skal gjøre, enten de er av praktisk eller åndelig art.
Er oppgaven noe man gruer for eller synes er krevende, kan terskelen for å bli distrahert vært særlig lav.
«Naturens krav» kan være en slik distraksjonsfaktor.
Men det er også mange andre situasjoner der det er lett å bli distrahert.
Det kan være i en samtale, i en gudstjeneste eller andre situasjoner der man bør være til stede, også mentalt.
Det er sikkert lurt å ha «teknikker» for å møte dette, bare de virker.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar