torsdag 3. februar 2022

Å ha det skriftelig

Avtalejus er en komplisert materie.

Lenge var det slik mellom mennesker at «et ord er et ord», og rent formelt skal det fremdeles være slik at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig.
Problemet kan være dokumentasjonen.
Det er lettere å fornekte et håndtrykk enn en signatur.

Evangelisten Åge Samuelsen tar dette opp i en av sine mange åndelige viser.
Her nevner han de anklager og angrep en kristen kan bli utsatt for, men disse kan alle avvises med det samme argumentet: Det som står i Bibelen. Det var slik Jesus avviste djevelens fristelser i ørkenen. Selv når satan siterte Skriften, hadde Jesus et svar: «Det står også skrevet» (se Lukas 4).

Første vers i Åge Samuelsens vise er slik:
«Når denne verdens fyrste til angrep mot meg går
og hvisker i mitt hjerte: Du aldri himlen når.
Da tar jeg fram min bibel og sier sannelig:
Se her, min Gud ei taler så. Jeg har det skriftlig.»

Det er garantien.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar