torsdag 2. september 2021

Bokstaven slår i hjel

Jeg hadde satt meg i solveggen med ei bok. En innpåsliten klegg forsøkte stadig å hente seg næring fra mine bare legger.

Til slutt klasket jeg til den med boka jeg satt med, og jeg traff.
Først etterpå oppdaget jeg at det var et nytestamente jeg hadde brukt på den måten.
Det var neppe insektjakt Paulus hadde i tankene da han minnet de kristne i Korint om at «bokstaven slår i hjel», men det var det sitatet som meldte seg for meg der jeg børstet restene av kleggen vekk fra boka (det står i 2. Kor 3, 6).
Ord, og for den del bøker, kan brukes på mange måter.
Ord kan såre og de kan trøste; de kan oppmuntre og de kan bryte ned.
Innholdet i ei bok kan stimulere til refleksjon og det kan forflate og fordumme.
Derfor setter ikke Paulus punktum etter å ha sagt at bokstaven kan slå i hjel, men tilføyer at «Ånden gjør levende».
Det å bruke ord, muntlig eller skriftlig, er et stort ansvar. Ikke glem det!

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar