lørdag 17. juli 2021

«Mer enn du ber om»

Kanskje har du opplevd å få «mer enn du bad om» noen ganger?

Du ønsket deg en jakke eller bukse, og så fikk du begge deler.
Øystein Sunde har laget en vise der han synger «jeg ba om en dråpe, men ikke en sjø; jeg ba om en smule, men ikke et brød».
Da kong David var død, var det sønnen Salomo som arvet riket og tronen. Gud talte til ham i en drøm: «Be om hva du vil! Jeg skal gi deg det!» Salomo, som følte ansvaret stort, ba da: «Gi da din tjener et lydhørt hjerte, så jeg kan styre ditt folk og skille mellom godt og ondt».
Det var en bønn etter Guds hjerte, og han ga Salomo både dette og mer til.
«Selv det som du ikke ba om, vil jeg gi deg», sa han (se 1 Kong 3, v. 5, 9 og 13): Rikdom og ære, stor makt og et langt liv.
I stedet for å be om slike ting, bad den unge kongen om klokskap, og han fikk mer enn han bad om.
Vi blir ikke konger, men vi trenger klokskap og vi trenger velsignelser.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar