mandag 24. mai 2021

Pinse gjør det lettere å være kristen

Jeg har hørt mange pinseprekener i mitt liv.

Jeg har holdt noen også, og det er alltid en stor utfordring å skulle formidle og forklare dette sterke, utrolige budskapet som gjør at pinsedag er «kirkens fødselsdag».
Men den beste pinsepreken jeg har hørt, ble holdt av en gutt på ti år for mange år siden.
Jeg skulle lage et nærradioprogram om pinsen, og i den forbindelse gikk jeg rundt med mikrofonen til en rekke personer, unge og eldre, og stilte det samme spørsmålet: «Hva betyr det for oss som lever i dag at Den Hellige Ånd er kommet?»
Den siste jeg spurte var en gutt på ti år.
Etter en kort tenkepause svarte han: - Det gjør det vel lettere å være kristen, tenker jeg?
Det ble radioprogrammets sluttreplikk.
Enkelt og godt oppsummerer det pinsebudskapet i én eneste og begripelig setning: Pinse gjør det lettere å være kristen.
Jesus sa omtrent det samme da han lovte å sende Den Hellige Ånd.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar