torsdag 25. mars 2021

Full fart?

Jeg satt i bilen mens den ble vasket.
Jeg brukte tida til å studere panelet i dashbordet, blant annet speedometeret.
Ifølge det kan bilen min kjøre 240 km i timen.
Men det gjør den jo aldri!
Om jeg bare holder halvparten av den farten på norske veier, er jeg lovbryter med god margin.
De fleste av oss har «gått gradene» når det gjelder kjøretøy, fra trehjulssykkel og tråsykkel, noen av oss kanskje via moped eller scooter, til bil.
Hvert trinn var en ny utfordring, ikke minst med tanke på å ha kontroll på farten.
Det finnes noen historier om kristne, bil og fart.
Som han som ba presten velsigne den nye bilen sin, og presten svarte av ved 100 km gjaldt ikke velsignelsen lenger.
Eller han som hadde Gud selv som passasjer, men ved den samme farten, eller var det 110, sa Gud: - Her skal jeg av!
Paulus skrev: «Jeg har lov til alt, men ikke alt tjener til det gode» (1. Kor 6,12).

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar