tirsdag 21. januar 2020

Den enkle troen

Maria Stuart kom til sitt opprinnelige land Skottland som 18 år gammel dronning.

Hun var da enke etter den franske kongen.
Hun hadde vokst opp i Frankrike og var oppdratt som katolikk.
I Skottland var det protestantene som hadde makten.
En av de mektigste menn i landet, John Knox, utfordret henne på dette, og den unge dronningen skal ha svart: – Jeg vet hva jeg tror, men jeg kan ikke diskutere det.
Mange kristne har det slik.
De vet hva de tror på, hvem de tror på, og er trygge i denne troen, men å diskutere troen, synes de er vanskelig.
Apostelen Paulus kunne nok argumentere for sin teologi, men samtidig slo han fast at «jeg vet hvem jeg tror på» (2 Tim 1, 12).

Man kan ikke argumentere hverken seg selv eller andre til å frelse.
Frelsen er noe man tar imot i tro.
Da fangevokteren i Filippi spurte Paulus og Silas om dette, svarte de: «Tro på Herren Jesus» (Apg 16,31).
Det er nok.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar