søndag 25. november 2018

Trygg i fare


Lina Sandells tekst «Ingen er så trygg i fare» er en av de mest kjente, kristne sangtekstene vi har.

Den står i de fleste sang- og salmebøker.
Forleden hørte jeg noen synge første linje slik: «Ingen er så trygg for fare».
Jeg måtte gjenta linjen for meg selv før jeg forsto hva jeg reagerte på: Det er jo ikke slik at vi – «Guds lille barneskare» - er skjermet mot alle former for fare.
Vi kan bli utsatt både for sykdom og ulykker.
Men midt i disse situasjonene kan man likevel være trygg. Derfor synger vi om å være trygge «i fare».

Jeg måtte sjekke i alle sangbøkene jeg har for å se om «for fare» er brukt i noen av dem.
Det var det ikke, og det gjorde meg litt lettet.
Lina Sandell selv skrev «Tryggara kan ingen vara» og i den nynorske versjonen heter det «Ingen er så trygg på ferda».

Guds omsorg fører oss ikke alltid utenom farene, men alltid gjennom dem.
Det er det som gir trygghet.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

1 kommentar:

  1. "Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barnaskara,
    Stjärnan ej på himlafästet,
    Fågeln ej i kända nästet."
    🤗😍

    SvarSlett