tirsdag 12. mars 2024

Plassering

– Jeg bare kikker, er mitt standardsvar når en hyggelig bokhandlermedarbeider spør om jeg trenger hjelp til noe der jeg går og studerer butikkhyllene.

Kikker, og kanskje reflekterer litt.
Ikke minst over hvor bøker med religiøst eller kristelig innhold er plassert.
Tidligere sto disse gjerne i egne hyller merket «Livssyn» eller «Religion».
Sist jeg tok en slik runde i en lokal bokhandel, oppdaget jeg at de bøkene de hadde med religiøst eller kristelig innhold, var plassert i to kategorier. Den ene het «Dokumentar»; den andre rett og slett «Diverse».
Begge trigget noen refleksjoner.
«Dokumentar» – sier det noe om forholdet mellom tro og viten, kanskje?
Tro og kunnskap?
Når det gjelder «Diverse» – sier det noe om tro og religion som en slags oppsummering av hva det innebærer å være et menneske?
Som Bibelen selv sier: «Det er ingen ende på de bøker som skrives» (Fork 12,12).

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar