onsdag 27. april 2022

Å gå mot 70

Det hender jeg må si til meg selv: – Jeg merker at jeg nærmer meg 70 år.

Mange regner 70 for å være «et hellig tall».
Og sant nok: Det er et tall som ofte brukes i Bibelen. 185 treff fikk jeg da jeg søkte på ordet «sytti» i nettbibelen.
Ett av dem gjaldt Jesu svar til Peter da han lurte på hvor mange ganger han skulle tilgi et annet menneske – om det holdt med sju ganger.
– Nei, svarte Jesus. – Du skal tilgi 70 ganger sju ganger (Matt 18,21-22).

At 70 x 7 blir 490 er enkel matematikk, men det er ikke Jesu poeng. I stedet er han opptatt av en grenseløs tilgivelse.
Dette understreker han ved å fortelle lignelsen om den ubarmhjertige medtjener (vers 23-34).
I Fadervår lærer han oss å be: «Tilgi oss vår skyld, slik også vi tilgir våre skyldnere» (Matt 6,12).

Det er mye å glede seg over når man går mot 70 år.
«Vår levetid er sytti år, åtti når det er styrke til det» (Salme 90,10).

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar