onsdag 15. desember 2021

Ny bibel

Vi har fått oss en ny bibel til bruk i den hjemlige hus-andakten. Den har litt større skrift enn den vi har brukt til nå, selv om budskapet, det vil si tekstene, er den samme.

Det er snart 60 år siden jeg fikk min første bibel; jeg har den ennå og har også de andre biblene jeg har fått/kjøpt i årenes løp. Litt ulike format og størrelser og dessuten litt ulike oversettelser.
Jeg får den samme følelsen av – kan jeg kalle det «andakt»? – hver gang jeg tar et nytt eksemplar av Bibelen i bruk.
Duften av «ny bok» er en side ved det.
En annen er å bla i de de tynne arkene; ofte henger de sammen når du åpner en bibel for første gang, og du må være forsiktig, så ikke de går i stykker.
Og selv etter mer enn 50 års bibellesning oppdager du tekster eller fortellinger du ikke var oppmerksom på eller kanskje hadde glemt, og som enten kan gi helt ny innsikt, eller bekrefte det troen alt har erfart.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar