torsdag 16. desember 2021

Leser bare Bibelen


I flere år pleide jeg å sende et eksemplar av bøkene jeg ga ut til en gammel venn og frelsesoffiser.

Siste gangen fikk jeg et brev tilbake: «Takk for boka du sendte. Jeg kommer ikke til å lese den. Jeg er nå 90 år og leser bare Bibelen».

Om forfatteren Walter Scott fortelles det at da han lå på det siste, spurte han stadig etter «the Book». De rundt ham lurte på hvilken bok han mente. – Nå er det bare én bok, svarte han.
Mens han arbeidet på skuespillet «Peer Gynt» skrev Henrik Ibsen til Bjørnstjerne Bjørnsson: «Jeg leser ikke annet enn Bibelen, den er kraftig og sterk».

Jeg er i utgangspunktet enig med dem som sier de er skeptiske til personer som bare har lest én bok i sitt liv.
Selv leser jeg mange.
Men i perioder er det bare én bok som gjelder: Det er Bibelen.
Der finner jeg både kunnskaper, impulser og gode, litterære opplevelser.
Der møter jeg også Jesus!

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar