søndag 27. september 2020

Å se etter Guds menighet

«Unnskyld, men hvor finner jeg Guds menighet?»

Jeg var sikkert ikke den første som spurte om dette på denne bensinstasjonen i sørlandskommunen Vegårshei, og blir antakelig ikke den siste heller.
Kommunens største, kristne forsamling heter nemlig «Guds menighet på Vegårshei».
Menigheten har en spennende historie, og kvinnen på bensinstasjonen visste godt hvor den lå.
Jeg var ikke så langt unna.
I Bibelen kan vi lese om talen Paulus holdt for kong Agrippa.
Etterpå sa kongen: «Det er like før du får overtalt meg til å bli en kristen» (Apg 26, 28).
Bibelfortolkere er uenige om kongen var ironisk eller oppriktig, men ordene hans beskriver hva mange har tenkt også siden: Hvor finner jeg troen? Hvor finner jeg Guds menighet?
Ideelt sett skal Guds menighet finnes der hvor kristne mennesker befinner seg.
Derfor heter det i en salmetekst: «Vi er Guds hus og kirke nå, bygget av levende steiner».

Publisert som «Dagens andakt» på KPK - Bildet viser kirken til «Guds menighet på Vegårshei»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar