onsdag 25. mars 2020

Skjulte skatter

Nesten daglig kommer det meldinger til min e-post om store verdifulle skatter som venter meg i form av bitcoins eller som premier i lotterier jeg aldri har deltatt i.

Mailsystemet jeg bruker gjennomskuer slike løfter og legger meldingen i spamkurven.
Men den må jo også tømmes, og slik blir jeg informert om all denne rikdommen som jeg tilsynelatende ikke vet om.
Sist jeg tømte denne kurven slo det meg: Slike rikdommer finnes jo faktisk.
Avsenderen av den meldingen har både troverdighet og dekning for løftene sine: «Jeg gir deg skatter som er skjult i mørket, og rikdommer gjemt på hemmelige steder» (Jes 45, 3).
Å lese sjørøverromaner med fortellinger om nedgravde skatter var vel en del av barndommens pensum, i hvert fall for gutter.
Og drømmen om rask rikdom fordeler seg nok på begge kjønn.
De skattene profeten omtalte er av et annet slag.
Det beste stedet å lete etter dem er i Bibelen.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar