onsdag 26. september 2018

Mer enn en drøm


- Det er bare en drøm, skal en mann ha sagt avvisende til en ung jente som hadde vitnet for ham.

-Hvis det er en drøm, så vil jeg fortsette å drømme, svarte jenta.
Den replikkvekslingen skal ha gitt inspirasjon til sangen «Man sier jeg drømmer».
I omkvedet heter det (etter hukommelsen): «Hvis det er en drøm, så la meg få drømme. Ett jeg dog vet, min synd, den forsvant».
Det har vært skrevet mye om drømmer og deres betydning ned gjennom historien.
«Drømmetydning» var en viktig funksjon i antikken.
I Bibelen leser vi flere ganger om personer som drømte: Både Josef og Daniel i Det gamle testamente; Josef, Jesu far, og Paulus i det nye.
Den unge jentas frimodige svar kan misforstås slik at illusjon er bedre enn virkelighet.
Det mente hun nok ikke.
Man kanskje tenkte hun som Pascal (bildet), han som heller ville tro og ta feil, enn ikke å tro, og så ta feil.
Å tro på Jesus er ikke å drømme, men å leve.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar