onsdag 29. august 2018

«Hva leser du?»


«Hvað ertu að lesa?» står det på bærenettet som jeg kjøpte i en bokhandel i Reykjavík for noen år siden.

«Hva leser du?»
Det er et relevant spørsmål for de fleste av oss.
Det er mange typer lesestoff: Fagstoff, underholdningsstoff, tidtrøyte-stoff, oppbyggelig stoff eller det stikk motsatte.
Man må gjøre noen valg når det gjelder hvilke tekster man leser, men også i måten man leser dem på.
Da en lovkyndig ville sette Jesus på prøve, svarte Jesus med et spørsmål: «Hva står skrevet i loven? Hvordan leser du?» (Luk 10, 26).
Humoristen Mark Twain skal ha sagt: «Det er ikke de tekstene i Bibelen jeg ikke forstår som er vanskelige; det er de jeg faktisk forstår.»
Det er de som utfordrer.
Men det er gjerne verd det, om man tar utfordringen.
Derfor kunne profeten si: «Jeg fant dine ord og spiste dem, dine ord ble til fryd for meg og til glede for mitt hjerte» (Jer 15,16).

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar