fredag 16. mars 2018

«Denne Waage, som jeg hater»



- Jeg har forsket på denne konflikten siden 1980-tallet, og frontene er blitt bare sterkere og sterkere.
Jeg må leve med at jeg er et slags hatobjekt for mange av de som kaller seg Israels venner. Jeg har ikke tall på alle de brevene jeg har fått med beskjed om at jeg skal brenne i helvete. Jeg har fått drapstrusler og jeg er blitt regelrett overfalt på gata.
Jeg husker særlig en episode: Jeg skulle krysse Pilestredet like ved Filadelfia-menighetens lokale i Oslo. Så kom et pent par gående, kanskje i 60-årene, hun hadde en farrisflaske av glass i hånda.
Da hun så meg, utbrøt hun: - Der går denne Waage, som jeg hater! Og så tok hun flasken og slo til med den.
Jeg dukket, og flasken bare sneiet hodet mitt.

Professor Hilde Henriksen Waage, Midtøsten-ekspert med oppvekst i Frelsesarmeen, til Magasinet Kristne Arbeidere (Foto: Nils-Petter Enstad)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar