søndag 9. oktober 2016

«B&B»


«B&B» står det ofte på skilt man kan se når man er på reise.

Det er forkortet for «bed and breakfast» eller «seng og frokost».
Det er gjerne et tilbud av den enkle og rimelige sorten, men det dekker behovet der og da.
Bed and breakfast.
Losji og mat.
Hvile og næring.
Også i kristenlivet kan «B&B» være en god kode å ta med seg, og å kunne «knekke».
Da er det forkortet for «Bibel og bønn».
Til en viss grad kan man si at det handler om det samme som reiselivets «B&B»: Hvile og næring.
En av Bibelens mest kjente tekster, Salme 23, er en slik «B&B».
David sier om Herren at «Han lar meg ligge i grønne enger, han leder meg til vann der jeg finner hvile» (v. 2) og at han «dekker bord for meg, like foran mine fiender», slik at «mitt beger renner over» (v. 5).
Akkurat som vi har forskjellige frokostvaner, kan vi også tillate oss å ha ulike «B&B»-vaner i kristenlivet, bare vi har dem med oss.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar