søndag 10. januar 2016

Guds lam


«Dagen etter ser (Johannes) Jesus komme gående mot seg, og han sier: «Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd! Om ham var det jeg sa: Etter meg kommer det en mann som er kommet før meg, for han var til før meg. Jeg kjente ham ikke, men for at han skal bli åpenbart for Israel, er jeg kommet og døper med vann.» Og Johannes vitnet og sa: «Jeg så Ånden dale ned fra himmelen som en due, og den ble værende over ham. Jeg kjente ham ikke. Men han som sendte meg for å døpe med vann, sa til meg: Ham du ser Ånden dale ned over og bli hos, han er det som døper med Den hellige ånd. Jeg har sett det, og jeg har vitnet: Han er Guds Sønn» (Joh 1, 29 – 34).

Jeg tror det første verset i denne teksten var et av de første bibelversene jeg lærte utenat, og jeg lærte det slik det står i bibeloversettelsen fra 1930: «Se der Guds lam, som bærer verdens synd!»
Jeg registrerer at det er noe i denne tidligere oversettelsen som jeg savner når jeg leser den nye. Ordene «som bærer verdens synd» forteller om en som tar på seg en byrde på vegne av andre, mens «som bærer bort» mest av alle minner om en som rydder opp etter oss. Begge deler kan forstås som evangeliske sannheter, men den første står nok sterkere enn den andre.
Bildet «Guds lam» ga nok flere umiddelbare assosiasjoner til de som hørte Johannes si ordene første gang enn det gjør til oss. Offerlammet var en sentral del av den jødiske tro og fromhet, med røtter helt tilbake til så vel Moses som urhistorien: Abel som bar fram et bedre offer enn Kain.
Mennesket Jesus og personen Johannes var slektninger på morssiden. Betyr det at de kjente hverandre? Kanskje hadde de lekt sammen som gutter? Det virker ikke slik i denne teksten. «Jeg kjente ham ikke», sier Johannes to ganger i teksten. Han kjente ham ikke – men han visste hvem han var. Og han visste hva hans egen oppgave var: Å være den som kom i forveien og forberedte grunnen for Messias. Dette ble bekreftet da Johannes hadde døpt Jesus, og Ånden først kom over Jesus i en dues skikkelse og røsten fra himmelen sa hvem dette var. Derfor kunne Johannes peke på Jesus og si: Det er Guds lam. Det er Guds Sønn.
I åpenbaringstiden får vi bekreftet hvem Jesus er: Han er Frelseren som kom for å bære vår straff på seg. Han er – Guds lam. Han er den som døper med Den hellige Ånd.
«Jeg har sett det», sa Johannes. Vi kan si at vi har erfart det.

Publisert som «Ukens preken» (for andre søndag i åpenbaringstiden) på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar