torsdag 13. juni 2024

«...som om han ikke hørte»


Jeg følger gjerne med i min egen bibel når en bibeltekst leses i et møte.

For en stund siden ble det lest fra Johannes 8, om Jesu møte med kvinnen som var grepet på fersk gjerning i ekteskapsbrudd.
Det ble lest fra en annen oversettelse enn den jeg satt med, og i vers 7 oppdaget jeg at det i hans bibel sto noe som ikke sto i min: «Jesus bøyde seg ned og skrev på jorden med fingeren – som om han ikke hørte».
Hvor kom disse fem siste ordene fra?
Etterpå sjekket jeg i de ulike bibeloversettelsene jeg har i hylla, og fant tilføyelsen i en norsk og en engelsk utgave.
«Som om han ikke hørte».
Kan det tenkes at det gis situasjoner der Gud rett og slett overhører beskyldninger og anklager vi kommer med, det være seg mot ham eller mot hverandre?
Vi både sier og tror at Gud hører alt vi sier, men noen ganger later han kanskje som om han ikke hører?
Og noen ganger er det kanskje helt greit?

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar