søndag 30. juni 2024

Mat for sjelen


Jesus brukte mange forskjellige lignelser om seg selv.

På forskjellige måter beskriver disse lignelsene både hvem han var og hva han ønsket å bety for oss som tror.
Han kalte seg både det sanne vintre og den gode hyrde.
Han kalte seg også «veien, sannheten og livet».
I alt er det sju slike «jeg er»-utsagn fra Jesus i evangeliene.
Ett av dem er dette: Jeg er livets brød (Joh 6,51).
Brød, sammen med vann, er det mest grunnleggende i ethvert kosthold.
Nå finnes det ulike typer brød, ikke alle er like sunne, men «livets brød» – sunnere blir det ikke.
Sannere blir det ikke.
Også i Det gamle testamente finner vi denne bildebruken. «Jeg fant dine ord og spiste dem, dine ord ble til fryd for meg og til glede for mitt hjerte» (Jer 15,16).
Det er en egen glede – kall det gjerne velsignelse! – med godt brød.
Slik også med den mat for sjelen som bibelordet, forkynnelsen eller lovsangen gir.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar