søndag 14. juli 2024

«Halleluja» på flaske


Vi kom fra ulike kristne sammenhenger og var på studietur i Israel.

Vi fikk flere omvisninger, og ett sted viste en av de medreisende meg noe hun hadde sett: En likør som het «Halleluja».
Som avholdsmann gjennom et langt liv kunne jeg koste på meg et lite smil, etterfulgt av en refleksjon.
Et arbeidsliv som har ført meg både til Frelsesarmeen og Evangeliesenteret har lært meg noe om hvor mye «halleluja» det er i flasker av den typen, enten det er likør, konjakk eller noe annet de inneholder.
Det har også lært meg at mange faktisk tror at det å bli beruset, er en måte å bli lykkelig på.
I Efeserbrevet maner Paulus i hvert fall til måtehold, om ikke avhold. «Drikk dere ikke fulle på vin (…), bli heller fylt av Ånden», skriver han (5,18).
Det kan sikkert argumenteres bibelsk for både måtehold og avhold, som for andre sider ved livet.
Å bli fylt av Ånden kan det ikke argumenteres mot.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar