fredag 24. mai 2024

Signalet

Kanskje har det med alder å gjøre, men jeg blir fremdeles litt imponert når jeg kan stå inne og åpne garasjeporten mange meter unna ved å trykke på en knapp.

Eller jeg kan begynne å varme opp bilen min med den samme øvelsen, om enn knappen jeg trykker på, sitter på en annen dings.
Vi burde vel være vant til at signaler som er sendt til en mottaker som i fysisk forstand er langt borte, når fram og blir fulgt.
Radio, fjernsyn og telefoni har fungert på den måten i mer enn hundre år.
Noe som er enda eldre, og som har fulgt menneskeheten gjennom hele dens historie, er den signaliseringen vi kaller bønn.
At Gud bare er en bønn unna, er et uttrykk mange av oss kjenner både fra sanger og forkynnelse – og som mange kjenner også av egen erfaring.
«Si bare et ord, så blir han frisk», sa offiseren som møtte Jesus og ba for sin syke tjener (Matteus 8,8).
Jesus sa det ordet.
Signalet var sendt, mottatt og ble besvart.

Publisert som «Dagens andakt» på KPK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar